onsdag 26 januari 2011

Minnesota

Nu är jag uppe i Minnesota i några dagar i jobbet, Westinghouse har en kranfabrik här utanför St Paul/Minneapolis. Det är bara ca - 10 grader här nu om dagarna, förra veckan hade de över -30 grader C, så jag är glad jag är här rätt vecka. Här är mitt boende denna vecka.

Igår tittade jag på stan, St Paul och gick på Minnesota History Center. I närheten av detta museum finns dels denna vackra kyrka och dels det vackra stadshuset.

Här är St Paul city.

I dag var det dags att utforska Minneapolis, den andra av tvillingstäderna. Eftersom det finns American Swedish Institute här blev jag såklart nyfiken och ville veta vad det var för något.
Det är ett hus som byggdes av immigranter från Sverige i början av 1900-talet och är idag ett museum. Eftersom över en miljon svenskar immigrerade hit under 1800-talet och 1900-talet finns det många här som vill lära sig om sina svenska rötter.

Här är Minneapolis city.

Innan jag åkte hem från Minnesota besökte jag även USAs största shoppingcenter, Mall of America, med nöjesfält i mitten av byggnaden och över 500 affärer runt om i 4 våningar.

1 kommentar:

  1. Vad kul att du får se dig om när du är så långt hemifrån. Men du, två fel såg jag på bilderna: flaggan uppe efter mörkrets inbrott och snön ska väl bort ;)

    SvaraRadera