torsdag 14 april 2011

Kalifornien

I lördags eftermiddag var det dags att ge sig av från Columbia för gott. I alla fall för denna gång.
Efter mycket om och men så kom vi mycket sent fram till Los Angeles där en hyrbil väntade på oss.
Söndagen ägnade Patrik åt att gå på bilmuseum medan Ulrika kollade i affärer. På Petersen Automotive Museum hade de specialutställning om supersportbilar, vilket var mycket trevligt.

På eftermiddagen styrde vi kosan söderut mot San Diego. Vi övernattade på vägen dit.
Väl framme i San Diego bokade vi in oss på en entimmes Segway-tur. Det var riktigt roligt. På turen fick vi se olika delar av staden bl.a. hamnen.
På kvällen gick vi på baseball-match.

Dagen efter tittade vi på gamla delen av staden som är det ställe som bosattes först av andra än indianer i USA. Det kändes lite som om vi var i Mexico (eller som vi tror att det känns i Mexico).

Efter detta åkte vi tillbaka till Los Angeles, eller snarare Santa Monica för att påbörja vår Route66-trip.
Första dagen kom vi i princip bara några mil utanför Los Angeles då Route66 går genom Hollywood och Beverly Hills. Där var det en hel del trafikljus och bilköer.

Dagen efter kom vi desto längre och såg lite olika saker på vägen.
En ganska gammal McDonals-restaurang.
Ett "motell" där man kunde sova i lite speciella rum. Inredningen var 50-talsinspirerad. På hotellet jobbade en trevlig man som gav oss några handfasta tips på vägen. Vi köpte en väldigt bra bok av honom. Han tyckte att vi hade helt rätt bil för resan.
Lunch åt vi på Iron Hog där de hade rätt mycket olika grejer.

På eftermiddagen var vi uppe i bergen och åkte runt på botten av en gammal sjö som var omringad av höga berg. Det var riktigt mäktigt.
På ett ställe hade de en utsiktspunkt. Där blåste det ganska mycket.
Efter detta var vi i "spökstaden" Calico där man tidigare ägnat sig åt silverbrytning
Natten tillbringade vi på Motel Route 66 som bl.a. hade runda sängar. Utanför stod gamla bilar som rekvisita.
 Frukost åt vi på Bagdad Café.
Vägen bestod av extremt långa raksträckor. Emellanåt kom tåg som också var extremt långa.

Vi klättrade upp på en vulkan (Amboy Crater) som var aktiv så sent som för 500 år sedan. Utsikten var jättefin. Stigen dit var bebodd av ödlor, råttor, sköldpaddor och spindlar (de två senaste sorterna såg vi inte).
Vi försökte äta lunch hos Roy men han hade ingen mat.
De här verkade ha gått hem för dagen