torsdag 4 november 2010

Amerikanskt mobiltelefonabonnemang m.m.

Igår när Ulrika kom hem från jobbet tog vi en biltur för att kolla in gymet. Det ligger cirka 10 minuters bilfärd härifrån, så när jag skaffat bil så lär det bli aktuellt att börja använda det.

Idag har jag förutom att plugga några timmar på förmiddagen gått till five point, som är det ställe där stan börjar. Det ligger cirka 15 minuters promenad härifrån. Där finns en hel del affärer och några restauranger.

Jag passade på att lösa det här med mobiltelefonfrågan. USA fungerar inte likadant som Sverige när det gäller USA med mobiltelefonabonnemang och kontaktkort. De har något som heter Prepaid men det betyder att man köper en telefon som man sedan kan ladda med pengar att ringa för. De har alltså inte simkort man kan fylla med pengar och sätta in i sin egen telefon. Eftersom jag gillar min telefon och ville ha in Skype i den så fick jag lösa det på annat sätt. T-Mobile som är en av de stora operatörerna har en lösning som går ut på att man tecknar ett vanligt abonnemang hos dem. Jag valde ett där det ingår 500 minuters samtal (jag hade inget annat val) och fritt antal SMS och så Internettrafik så klart. Jag valde att betala för 6 månader direkt i butiken.
Ja just det ja: I USA får man betala för de minuter och SMS man tar emot också.
Det verkar som jag har fått samma nummer som någon som har haft problem med kreditkorten, för det har redan ringt några från något kortföretag och sökt någon jag inte känner på mitt nummer.

När jag kom packade jag upp mina bauta-stora väskor och la in alla grejer i skåpen, så nu börjar jag komma iordning här. Det är bara bil som saknas så är saken klar sedan.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar med körkort, försäkringar, billeasing, bilköp osv här när man har turist-visum, så det ska Ulrika och jag åka till AAA (motsvarigheten till Motormännen) och kolla när hon kommer från jobbet.

Jag har också provat att köra videosamtal med Nicke, Johanna, Simon och Sanna (min brorsa med familj). De fick en visning av lägenheten. Det var kul att se dem.

Jag lägger med lite bilder på lägenheten så ni får se hur vi bor. Det är rätt amerikanskt utseende på inredningen. Det är hotellkänsla men samtidigt inte. Man får äta frukost nere i frukostmatsalen varje dag och så kommer det en städerska och bäddar och byter handdukar varje dag och städar ordentligt en gång i veckan. Samtidigt så har man sitt eget kök.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar