lördag 27 november 2010

Key West

Vi började med att ta bilen ner på stan för att hitta ett ställe där man kan äta frukost. Vi hittade ett ställe som liknade det vi åt på igår.
Efter detta gick vi ner till hamnen och tog en tvåtimmarstur med en glasbottensbåt som tog oss ut till reven utanför Key West. Det var verkligen en trevlig tur ut och väl ute fick vi se en massa fina koraller och fiskar. Ombord på båten fanns två guider (som vi tror var söner till kaptenen), som berättade om vad vi såg. De berättade en massa intressanta saker, t.ex. att om man råkade röra på en viss typ av korall kunde man få brännsår som smärtade konstant i allt mellan 20 minuter och 2 veckor. Om man hade otur att flera år senare komma åt samma typ av korall igen, med en annan kroppsdel så skulle man få ont både där man kom åt den den första och andra gången. Det var hemska koraller, men väldigt fina att se på. Vattnet var så klart att man såg botten under stora delar av resan också även från övre däck. Vi fick även se fiskar som hoppade upp ur vattnet och liksom studsade (som när man kastar macka) fram på vattenytan.

När vi kom tillbaka in i land gick vi till en fiskrestaurang, som en turistguide på hotellet rekommenderat, och åt en väldigt god räksallad respektive hummer.

Fiskrestaurangen låg precis som middagsrestaurangen igår vid en brygga. Efter maten gick vi ut på bryggan och kollade lite närmare eftersom jag sett några fenor röra sig i vattenytan under tiden vi åt. det visade sig vara fullt med någon sorts fisk som var över en meter lång.
Därefter gick vi via Ernest Hemingways hus och 42 katter (lika många som broarna till Key West) till den sydligaste punkten på USA:s kontinent. Bredvid denna punkt ligger det sydligaste sydligaste huset, som verkar vara bebott av några privatpersoner. Efter detta gick vi till det sydligaste huset och köpte en lime-paj, som för övrigt är typiskt för Key West.
I Key West finns en massa hönor på gatorna och turister.

När detta var gjort åkte vi norrut igen. Siktet var inställt på Naples, som ligger på Floridas västkust. För att komma dit från Key West måste man korsa Everglades nationalpark. Det var en häftig upplevelse! Vägen var nästintill spikrak i 10 mil. Eftersom klockan var cirka 20.00 när vi åkte in i Everglades så syntes de mötande bilarna på ganska långt håll. Vi mätte upp det till över 5 km i flera fall. På vägen låg det massor av döda djur. Vissa gick att identifiera och andra inte. Det fanns t.ex. ett djur som var uppskattningsvis 1-1½ meter långt med rätt långa ben, svart päls och vita ränder. I Everglades lever det rätt många olika typer av djur. Lite extra uppmärksam blev man när hastighetsbegränsningen sänktes från 60 mph till 45 mph och det stod Panther crossing 0-5 miles på en skylt! Jon, som jobbar i receptionen på hotellet i Naples, berättade att pantrarna brukar hoppa fram framför bilen eftersom de blir intresserade av vad det är som lyser. Han berättade också att anledningen till att det ligger så mycket döda djur på vägen är för att de går upp och lägger(!) sig på den för att få lite värme på natten. Vi klarade i alla fall resan utan att köra på något mer än något som eventuellt var en liten fågel.

1. Hej på Er.
    Saknade en bild: En öl på SLopey Joes bar hör väl till Key West:) Vi har oxå en bild av oss på sydligaste punkten. Men däremot missade vi båtresan med glasbotten. (Den kanske inte fanns på den tiden, det är väl 17 år sen) Det såg intressant ut. Fick Ni med er solnedgången? Både jag o KG följer Er spännande vardag.
    Mvh Tove

2. Det finns fortfarande ett rådjur i de Småland som darrar utefter vägbanan...

Tur att ni missade djuren även denna gång.

3. Maten låter fantastisk!! Och vad bra att ni hann med lime pie! Så klart låter era upplevelser också härliga!
    Som Tove säger, bör man inte missa solnedgången och inte heller efterföljande soluppgång. Men då gäller ju att solen inte går ner i säck.

4. Fisken heter Tarpon. Matade såna i fredags på 8th street fisheries i Ft Lauderdale.