onsdag 10 november 2010

Att köpa bil

Nu har jag varit runt ett par dagar på bilaffärer i USA. De har verkligen massor av affärer och massor av bilar!
De har en många modeller som inte jag känner till. Modeller som bara finns här i USA. Nu förstår jag hur andra känner det när de ska köpa bil i Sverige.
Jag har också undersökt hur det går till när man ska köpa en bil i USA. För att säljaren överhuvudtaget ska släppa bilen till dig måste du ha en försäkring. För att ha en försäkring så måste man oftast (se nedan) ha ett körkort från USA. För att kunna ta det måste du ha ett Social Security Number (SSN). Men som turist kan man inte få ett Social Security Number. Därför är det en himla tur att Ulrika jobbar här för hon kan nämligen få ett SSN och därmed ta ett körkort här, så det ska hon göra om någon vecka.
Jag har förutom att kolla på bilar spenderat dagen till att kolla så det verkligen inte går att skaffa försäkring utan amerikanskt körkort och till slut hittade jag ett ställe på vår gata som förmedlade bilförsäkringar från ett bolag som godtar internationella körkort. När försäkringsförmedlaren fick upp priset på sin skärm häpnade han. Det skulle kosta $2000 dvs 14000 SEK för ett halvår. Det är ganska mycket, så vi får nog köra vidare på den inkörda linjen att Ulrika tar ett amerikanskt körkort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar